Top 10 cele mai rapide masini electrice
De cele mai multe ori, cand le intalnim in stiri si articole ce depicteaza flambant si utopic un viitor in care filosofia ecologista si respectul fata de mediu castiga detasat in fata intereselor industriale si corporatiste, prototipurile de masini electrice dezvoltate de diversi eco-entuziasti sunt mici, urate si ciudate, iar tristele lor performante lasa mult de dorit. Cu toate acestea, exista si o elita a bolizilor verzi, un grup select in fata caruia pana si un Ferarri elegant si nervos paleste si se pleaca.
Topul care urmeaza a fost realizat pe baza celor mai recente informatii disponibile de la producatori. Cand vine vorba de rapiditate (atentie! nu de viteza – desi, la cele mai multe modele, cele doua aspecte merg mana in mana), singurul criteriu cu care operam este demarajul - in cat timp un vehicul atinge 100 de km/h. Prin urmare, nu am luat in calcul alti factori importanti pe baza carora expertii din domeniul auto, precum colegii nostri de la ProMotor.ro, judeca de obicei capabilitatile generale ale unui automobil, precum ar fi autonomia, viteza maxima, dotarile interioare, disponibilitatea pe piata si pretul. Ar mai fi de adaugat ca cele mai multe masini din acest top se afla in stadiul de prototip, nu sunt in productie de masa pe piata, iar daca se vand – au niste preturi exorbitante. Cu toate acestea, acelasi lucru putem spune si despre elita masinilor poluante, care functioneaza pe baza de benzina; iar caracterul aristocrat si exclusivist ne imbie sa le admiram si mai tare, si pe unele si pe altele.
10. Dodge Circuit EV: 0-100 km/h in 5 s
Alaturi de vehiculul-fantoma de pe locul 4, este cea mai controversata prezenta din acest top. Asta deoarece fanaticii domeniului auto au infierat-o cu o aspra eticheta, numind-o "Lotus de jucarie mascarit". Motivul acestora: caroseria si dotarile interioare – mai putin ce se afla sub capota – copiaza in linii mari modelul Lotus Europa, iar aparitia Dodge-ului verde a fost vazuta doar drept o miscare de marketing. Gresita.
In ciuda carcotasilor insa, pentru o eco-masina, Dodge Circuit EV se prezinta mai mult decat onorabil: este propulsat de un motor electric, cu baterii litiu-ion, cu o autonomie de 320 km, dezvolta 268 cai putere, demarajul 0-100 km/h se face in 5 secunde, iar viteza maxima este de 195 km/h. Chrysler anunta comercializarea lui Dodge Circuit EV inca din 2010, la un pret foarte competitiv: ceea ce, pentru un astfel de bolid de lux, inseamna sub 100.000 $.
9. Tango: 0-100 km/h in 4,5 s
Dintre toate eco-vehiculele prezente in acest clasament, Tango se apropie cel mai mult de infama imagine a prototipurilor verzi cu care suntem obisnuiti: este mica, pocita si aparent neergonomica. Prin comparatie cu restul “meteoritilor” de pe celelalte pozitii, Tango are iz de Cenusareasa in cele mai proaste zile ale sale, iar la momentul in care a fost lansata pe piata, criticii auto se intrebau chiar “cum poate fi luat in serios asa ceva?”
Ei bine, poate. Nu o arata ea prea chipes, dar producatorii sai, americanii de la Commuter Cars, au avut doua obiective: sa dezvolte o masina sigura si performanta care, in acelasi timp, sa aspire la titlul de cea mai rapida masina urbana de pe piata. Si au reusit: atinge suta in numai 4,5 secunde si are o viteza maxima de 193,1 km/h (limitata electronic). Functioneaza cu 19 baterii prototip Hawker Genesis G70EP, care, spre deosebire de cele echipate la restul vehiculelor din acest top, sunt pe baza de acizi – nu litiu-ion; optional, insa, i se pot monta si acestea din urma. In ambele configuratii, autonomia lui Tango ajunge la un nesperat 250 de km. Costa 110.000 $. Primul prototip se afla in posesia sex-simbolului grizonat George Clooney, iar cel de-al doilea a ajuns la etajul doi al unei cladiri office din Silicon Valley, in biroul lui Eric Schmidt, bossul Google, pe post de gluma de 1 aprilie facuta de angajatii gigantului din online in urma cu un an.
8. Rinspeed iChange: 0-100 km/h in 4 s
Si-a facut debutul recent, la Geneva Auto Show 2009 unde a lasat pe multi critici cu gura cascata gratie abilitatii sale unice de a-si schimba forma in functie de numarul de pasageri de la bord. Formele sale morfice au a fost realizate de catre talentalul designer elvetian Frank Rinderknecht, care a imaginat un autovehicul cu un singur loc care, l-a nevoie, se poate transforma intr-unul cu trei locuri. Ratiunea din spatele acestei bizarerii este ca aerodinamica bolidului verde se schimba cu rezultate spectaculoase, in functie de greutatea din masina.
Masina este propulsata de un motor electric de 150 de kilowati ce dezvolta 204 cai putere, ajutat de panourile solare integrate pe acoperisul caroseriei, 2 baterii litiu-ion si o cutie de viteze imprumutata de la Subaru WRX. Atinge o viteza maxima de 220 km/h. Prototipul Rinspeed iChange este cel mai scump vehicul din acest top, costand 1.000.000 de euro.
7. Eliica: 0-100 km/h in 4 s
Cu toate ca arata precum un vehicul desprins dintr-un film science-fiction de categoria B, Eliica, cu toate cele 8 roti ale sale, accelereaza mai repede decat un Porsche 911 Turbo. Eliica (Electric Lithium-Ion Car) a fost inventata de catre cercetatorul japonez Hiroshi Shimizu, coordonatorul unei echipe de ingineri de la Universitatea Keio din Tokyo, la sfarsitul lui 2003.
Pe circuitul de mare viteza Nardo din Italia, bolidul a prins o viteza maxima de 370 km/h, insa inventatorul sau afirma ca in conditii optime, Eliica poate depasi 400 km/h – de altfel, acesta este si obiectivul curent al producatorilor sai. Pana in prezent au fost produse numai doua modele – unul menit a excela in recorduri de viteza, celalalt destinat recordurilor de acceleratie, ambele costand aproximativ 250.000 $.
6. Tesla Roadster: 0-100 km/h in 3,9 s
Pana nu demult, un automobil sport produs in serie care sa fie la fel de "sexos si dotat" precum Bugatti Veyron, dar sa emita zero grame de dioxid de carbon semana cu fantezia utopica a unui ecologist indragostit de viteza. Visul a fost insa implinit de Tesla Motors care anul trecul l-a dezvaluit pe Tesla Roadster, un falnic eco-bolid de 100.000 de euro care se lauda ca atinge suta in 3,9 secunde si a carui turatie a motorului depaseste 13.000 de rotatii pe minut (fata de 7.000 rpm cat poate suporta in mod obisnuit un motor pe combustibil).
Vehiculul a fost asamblat la fabrica San Carlos din California si foloseste platforma tehnica a modelului sport Lotus Elise, careia ii sunt atasate nici mai mult, nici mai putin de 6.800 baterii pe litiu-ion. Acestea confera o autonomie de 360 de km, iar reincarcarea lor completa dureaza 3 ore si jumatate. Viteza maxima a roadsterului este de 201 km/h (limitata electronic).
5. AC Propulsion tzero Roadster: 0-100 km/h in 3,6 s
Are nevoie de numai 200 de cai putere pentru a tasni cu multa nonsalanta de la 0 la 100 de km/h, gratie "corpului" ei robust, dar usor. In plus, a facut numeroase victime, intrecand in concursuri de drag (demaraj + 400 de metri) o gramada de Porsche 911, cateva Corvette si chiar un Ferrari F355, pe care la batut crunt, depasindu-l cu aproape 20 de metri!
Tzero este produsa de catre compania californiana AC Propulsion, are o autonomie mai mult decat "bunicica" (cel putin in comparatie cu alte prezente din acest top) de 482 de km si costa estimativ 220.000 $. Pretul bolidului ar putea fi insa cu mult mai piperat, intrucat AC Propulsion a produs doar 3 astfel de prototipuri, in 2003, pentru a demonstra ca o masina electrica poate fi atat rapida, cat si eficienta, dar a abandonat inexplicabil planul de a dezvolta roadster-ul in serie. In urma cu 6 ani, Tzero a ocupat locul 2 al acestui top.
4. L1X-75: 0-100 km/h in 3,1 s
Este ceea ce am putea numi o masina-fantoma. Se pare ca exista un singur prototip in intreaga lume, care a fost descoperit la New York, in 2007, de jurnalistii de la revista americana Popular Mechanics. Acestia l-au si fotografiat si au postat si un videoclip pe site-ul lor pentru a demonstra ca fatosul vehicul "verde" ce umbla vopsit in rosu nu este doar o himera. Fotografia a ramas si s-a raspandit pe internet, dar clipul in care-l vedeam pe L1X-75 incordandu-si muschii in actiune a disparut...
De atunci, nu se mai stie nimic de el; cu toate ca producatorii lui L1X-75, Hybrid Technologies Inc. si Mullen Motor Company, au mai trimis din cand in cand comunicate de presa in care anuntau ce se mai intampla cu prototipul. Din acestea, am aflat ca L1X-75 are 600 de cai putere, dezvolta o viteza maxima de 281 de km/h si costa 125.000 $.
3. Wrightspeed X1: 0-100 km/h in 3,07 s
Prototipul are aspectul unui hibrid intre o masinuta de carting si una de Indy-500, insa este puternic si are deja un CV apetisant, fiind ovationat in celebra emisiune Top Gear, in urma cu 2 ani, cand si-a facut aparitia in peisajul bolizilor verzi. De asemenea, a mai fost protagonistul unui episod din popularul serial de pe Discovery Channel, MythBusters, in care, prin intermediul a 5 teste, Adam Savage si Jamie Hyneman au vrut sa demonstreze de ce o masina ecologica este mai buna decat un Ferarri. Si au resusit: toate cele 5 teste au fost castigate de catre X1.
Ocupantul locului trei alearga cu un motor AC in trei faze, care-l catapulteaza de la 0 la 100 de km in 3 secunde si nu are schimbator de viteze – dintr-o singura apasare pe pedala de acceleratie ajungand la viteza maxima: 180,2 km/h. Este alimentat de baterii cu tehnologie hibrida, litiu-polimer, deloc ieftine (numai acestea costa 40.000 $) care-i confera o autonomie de 160 de km. Valoarea prototipului este estimata undeva pe la 200.000 $.
2. Electric Datsun 1972: 0-100 km/h in 2,95 s
In mod surprinzator, daca acest top ar fi fost realizat in urma cu numai doi ani, pe pozitia fruntasa ne-am fi intalnit cu un automobil electric produs in 1972! Astazi insa, Electric Datsun este detronat, cu toate ca se afla in continuare pe podium, ocupand un onorabil loc doi. Sedanul "White Zombie", cum este alintat de catre proprietarul sau, a fost cumparat in 1985 pentru numai 585 de dolari de catre americanul John Wayland. Imediat dupa achizitie, acesta a inceput sa-si upgradeze si tuneze masina, dotand-o cu nu mai putin de 60 de baterii litiu-ion de 12 volti, care au "inghitit" portbagajul si bancheta din spatele masinii.
20 de minute dureaza pentru ca bateriile sa fie incarcate la capacitate maxima, iar autonomia lor este de 64 de kilometri. Insa nu independenta pe strazi a vehiculului conteza, ci scopul in care a fost reamenajat – acela de a participa la concursuri nationale de drag (demaraj), unde a fost ani la rand multiplu campion, umiland respectabili bolizi care functioneaza pe baza de gaz, precum Corvette si Porsche. Deloc aratos, "Moroiul alb" este extrem de iute, atingand suta in 2,9 secunde si dezvoltand o viteza maxima de 209,5 km. Este cea mai ieftina masina din acest top, cu dotarile actuale fiind estimata la "numai" 35.000 de dolari.
1. Shelby SuperCars Aero EV: 0-100 km/h in 2,5 s
Este un nume relativ nou intrat in industria auto – compania a fost infiintata de catre foarte ambitiosul miliardar american Jerod Shelby, in urma cu numai 10 ani. Adunand in jurul sau o excelenta echipa de proiectanti si ingineri tineri si talentati, Shelby a reusit sa-l detroneze pe deja celebrul Bugatti Veyron de pe pozitia de cea mai rapida masina de productie din lume, prin modelul Aero TT – record omologat de Cartea Recordurilor la 9 octombrie 2007, cand bolidul american a atins nu mai putin de 413 km/h.
Multumit si motivat de acest record, Shelby si-a dorit sa repete performantele vehiculului, dar de data aceasta intr-o varianta eco-prietenoasa. Astfel, la mijlocul lui 2008, aparea prototipul celei mai rapide masini ecologice din lume, Aero EV. Un automobil cu adevarat revolutionar, dezvoltat pe o noua tehnologie AESP (All-Electric Scalable Powertrain), care se bazeaza pe un pachet de baterii pe litiu, capabile sa se reincarce complet in doar 10 minute de la o sursa americana obisnuita de 110 volti si care ofera o autonomie de 320 de km! Bateriile pun in functiune doua motoare electrice gemene de 1.000 de cai/putere, ce fac ca acest superb bolid verde sa ajunga la 100 de km in numai 2,5 secunde si sa atinga o viteza maxima de 334,7 km/h! Prototipul este evaluat la 500.000 $.
Topul celor mai rapide masini poluante din lume
10. Silva GT3. Viteza maxima 330 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,7 secunde, 530 cai putere, pret 75.000 dolari. tara de origine: SUA.
9. McLaren Mercedes SLR. Viteza maxima 330 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,8 secunde, 617 cai putere, pret 500.000 dolari. tara de origine Marea Britanie.
8. Lamborghini Murciélago LP640. Viteza maxima 340 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,3 secunde, 660 cai putere, pret 430.000 dolari. tara de origine: Italia.
7. Spyker C8 Double 12 S. Viteza maxima 345 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,5 secunde, 400 cai putere, pret 330.000 dolari. tara de origine: Olanda.
6. Pagani Zonda F. Viteza maxima 345 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,5 secunde, 549 cai putere, pret 740.000 dolari. tara de origine: Italia.
5. Bristol Fighter T. Viteza maxima 360 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,5 secunde, 1.012 cai putere, pret 700.000 dolari. tara de origine: Marea Britanie.
4. Saleen S7 Twin Turbo. Viteza maxima 397 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,2 secunde, 750 cai putere, pret 555.000 dolari. tara de origine: SUA.
3. Koenigsegg CCX. Viteza maxima 407 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 3,2 secunde, 806 cai putere, pret 695.000 dolari. tara de origine: Suedia.
2. Bugatti Veyron. Viteza maxima 407 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 2,5 secunde, 1.001 cai putere, pret 1.500.000 dolari. tara de origine: Franta.
1. Shelby Super Cars Ultimate Aero. Viteza maxima 412 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 2,78 secunde, 1.183 cai putere, pret 650.000 dolari. tara de origine: SUA.
Trimiteți un comentariu